تاریخ: ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۵۵
بازدید: ۱۵۲
کد خبر: ۲۸۰۶۷۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مجمع سشرق ۱۴۰۱ | چه میزان سود تقسیم شد؟

‌می‌متالز - مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سیمان شرق با حضور ۶۳.۶۵ درصد سهامداران، برگزار شد. چه میزان سود برای هر سهم سشرق تقسیم گردید؟

به گزارش می‌متالز، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سیمان شرق با حضور ۶۳.۶۵ درصد سهامداران، نماینده سازمان بورس، نماینده موسسه حسابرسی و بازرس قانونی و ناظرین به ریاست زنگنه به صورت حضوری و آنلاین برگزار گردید. ابراهیمی مدیرعامل شرکت گزارشی از فعالیت شرکت در خصوص سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ به صورت زیر ارائه دادند:

جایگاه شرکت در صنعت


ظرفیت اسمی تولید ایران حدود ۸۸ میلیون تن است، اما به دلیل مشکلات متعددی از جمله قطعی برق و گاز و قدیمی بودن خطوط، در سال ۱۴۰۰، تولید سیمان کشور تنها ۶۲ میلیون تن بوده است که حدود ۷۰ درصد ظرفیت اسمی است. صنعت سیمان توسط هلدینگ‌های بزرگ مدیریت می‌شود. در ایران هم علاوه بر هفت هلدینگ، واحد‌های تولیدی بخش خصوصی نیز فعالیت می‌کنند که در مجموع نزدیک به ۸۰ واحد تولیدی سیمان درحال فعالیت هستند به طوری که تقریبا در هر استان کشور حداقل یک کارخانه تولیدی وجود دارد.
بهای تمام شده تولید هر محصول از سه قسمت مواد اولیه، حقوق و دستمزد و سربار تشکیل شده است. در ایران به طور متوسط هزینه مواد اولیه حدود ۲۰ درصد بهای تمام شده است. در این صنعت بر خلاف بیشتر صنایع دیگر به دلیل اینکه مواد اولیه بیشتر از جنس خاک هستند و از معادن داخلی برداشت می‌شوند، سهم پایینی در بهای تمام شده به خود اختصاص داده است. سایر هزینه‌های مهم تولید به شرح زیر است: حقوق و دستمزد حدود ۲۵ درصد، انرژی حدود ۲۵ درصد و هزینه بسته بندی و حمل و نقل حدود ۱۵ درصد.

در مجموع شرکت با تولید ۱.۷۴۱.۶۳۶ تن کلینکر سهم ۲.۴ درصدی و در سیمان با تولید ۱.۴۶۱.۵۸۳ تن سهمی ۲.۳ درصدی داشته است. از منظر فروش نیز شرکت در بخش داخلی سهمی ۲.۵ درصدی و در بخش صدارات نیز سهمی ۳.۹ درصدی داشته است. در بخش استانی سهم شرکت در تولید کلینکر ۲۳ درصد، در تولید سیمان ۲۲ درصد و در بخش فروش سهمی ۲۲ درصدی داشته است.

بررسی وضعیت صادرات


رقم قابل توجه صادرات سیمان و کلینکر در سال‌هایی که کشور به دلیل تحریم‌ها با محدودیت و منع بیشتر صادرات مواجه بود، اهمیت نقش سیمان در طرح‌های عمرانی و توسعه آبادی کشور‌ها را بیان می‌کند. آینده صادرات محصولات صنعت سیمان به عوامل سیاسی ایران و عوامل اقتصادی کشور‌های مقصد وابسته است. افزایش طرح‌های عمرانی در کشور‌های مقصد، به ویژه افغانستان و عراق، افزایش صادرات سیمان و کلینکر را به ارمغان خواهد داشت. از طرفی احداث کارخانه تولید سیمان در این کشور‌ها ریسک کاهش صادرات سیمان را به دنبال دارد، اما احداث کارخانه‌های آسیاب که تولید کلینکر ندارند، می‌تواند بر بهبود صادرات کلینکر موثر باشد. بهبود روابط سیاسی ایران با کشور‌های دیگر نیز از عواملی است به توسعه صادرات محصولات سیمانی منجر خواهد شد. عرضه سیمان در تالار صادراتی بورس کالا از دیگر پارامتر‌هایی است که نوید توسعه صادرات سیمان در آینده نزدیک را به همراه دارد.

عملکرد شرکت‌های تابعه در بخش فروش

مجمع سشرق ۱۴۰۱ | چه میزان سود تقسیم شد؟


همانطور که مشاهده می‌شود شرکت سیمان شرق ۲۵ درصد، شرکت سیمان سفید شرق ۴۸ درصد، معادن زغال سنگ شرق ۵۴ درصد، فرآورده‌های سیمان شرق ۶ درصد و شرکت حمل و نقل سپهر سیمان مشهد ۳۲ درصد رشد داشت است. در بخش صادرات نیز شرکت سیمان شرق ۸۴۸ میلیارد ریال صادرات داشته و که با ۴۰ درصد کاهش نسبت به سال گذشته رو به رو بوده (از عوامل کاهش صادرات می‌توان به حضور طالبان در افغانستان و کاهش تقاضای این کشور، محدود کردن فروش صادراتی و فروش در داخل توسط دولت و محدودیت برق اعلام نمود)، اما شرکت سیمان سفید شرق با ۱.۶۷۴ میلیارد ریال نسبت به سال گذشته با ۱۱ درصد رشد در بخش صادرات همراه بوده است.

عملکرد مالی شرکت

مجمع سشرق ۱۴۰۱ | چه میزان سود تقسیم شد؟


اهم اقدامات صورت گرفته

  • پرداخت سود سهامداران به میزان ۲.۱۱۳.۰۹۲ ریال در موعد مقرر.
  • ارزشگذاری سهام سیمان سفید شرق و آمادگی عرضه سهام آن شرکت در بازار سرمایه با نماد سفید.
  • کسب عنوان صادر کننده نمونه استانی.
  • کسب رتبه ۲۵۵ توسط شرکت سیمان شرق و ۴۷۱ توسط شرکت فرآورده‌های سیمان شرق.
  • صادر کننده برتر به کشور‌های حوزه CIS.
  • بازاریابی و صادرات سیمان کلا G به کشور ترکمنستان.
  • سهم ۲۰ درصدی صادرات سیمان کل کشور به افغانستان از طریق مرز دوغارون.
  • بازاریابی و صادرات سیمان به کشور روسیه.
  • افزایش ۲۴ درصدی فروش نسبت به دوره مالی قبل.
  • افزایش تولید کلینکر نسبت به سال قبل.
  • احیای شرکت آهک سیمان شرق و توسعه عملیات آن از سال ۱۴۰۱.

برنامه‌های آتی شرکت

  • مدیریت هزینه‌ها در راستای افزایش بهره وری و سودآوری سازمان.
  • استراتژی تامین قطعات و لوازم یدکی و مواد اولیه مورد نیاز.
  • برنامه حفظ ذخیره استراتژیک جهت موجودی‌های مواد خام کالای در جریان ساخت.
  • اصلاح و بهبود سیاست‌های فروش به منظور حفظ و توسعه سهم بازار با توجه به تغییرات محیط کسب و کار و تشدید فضای رقابتی به خصوص در شرق کشور.

سوالات مطرح شده در مجمع:


میزان مازوت مصرفی و نرخ مازوت مصرفی شرکت چقدر می‌باشد؟ سال جاری ۳۰ میلیون لیتر مازوت خریداری شده و ذخیره شده است. قیمت مازوت در حال حاضر ۵۰۰ تومان علی الحساب خریداری شد، اما قیمت آن نا معلوم است. مازوت از شهر ری خریداری می‌شود و هزینه حمل آن هر لیتر هزار تومان می‌باشد. در حال حاضر مازوت از زادپارس در نزدیکی مشهد خریداری می‌شود که هزینه حمل آن برای شرکت ۷۰۰ تومان بوده که این نرخ نیز علی الحساب می‌باشد. اعمال محدودیت گاز برای شرکت از ۱۸ آبان شروع شده است. آخرین نرخ گاز پرداختی حدود ۵۰۰ تومان و برق پرداختی بدون هزینه انتقال، هر کیلووات ۶۰ تا ۶۵ تومان می‌باشد.

سیمان سفید شرق چه زمانی در بازار عرضه می‌شود؟ به لحاظ عملیاتی و اداری کار‌های لازم صورت گرفته، اما به دلیل وضعیت قیمت بازار بورس و قیمت پایین سهم‌ها فعلا در بازار عرضه نخواهد شد.

برنامه صادرات سیمان سفید به چه صورت است؟ این شرکت صادرات محور بوده و ۵۰ درصد محصولات خود را صادر می‌کند. این شرکت به ۲۲ کشور صادرات دارد و تنها صادر کننده سیمان سفید به روسیه و هند می‌باشد. قیمت سیمان سفید بر اساس رقابت در ان کشور می‌باشد، قیمت فروش در درب شرکت به ازای هر تن ۶۵ دلار می‌باشد. قیمت سیمان خاکستری نیز در بورس کالا تامین می‌شود.

هزینه پاکت به چه صورت می‌باشد؟ هر پاکت ۳.۳۰۰ تومان خریداری می‌شود، اختلاف پاکت و غیر پاکت به ازای هر تن ۱۰۰ هزار تومان می‌باشد.

در انتها به ازای هر سهم ۱.۳۸۰ ریال سود تقسیم گردید، موسسه حسابرسی دش و همکاران به عنوان بازرس قانونی و حسابرس شرکت و موسسه حسابرسی حافظ گام به عنوان بازرس علی البدل انتخاب گردید.

منبع: نبض بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده